Om Bolaget
Bolagstyp
Growth
Sektor
SaaS Other
Börs
Nasdaq First North Growth Market

Vertiseit

Vertiseit startades av nuvarande CEO Johan Lind, styrelseledamot Adrian Nelje och CTO Oskar Edespong år 2008 i Varberg. Ambitionen var att bli en del av den digitala transformationen och skapa innovativa produkter och tjänster för digital kommunikation.

Koncernen har sedan start vuxit under lönsamhet, vilket uppnåtts huvudsakligen genom organisk tillväxt samt genom förvärv av ett antal bolag som framgångsrikt har integrerats.

År 2013 förvärvade Vertiseit företaget ClearSign, med namnkunniga kunder såsom Stena Line och Burger King. Efter förvärvet hade Bolaget en installerad bas av 4 000 system och Vertiseit öppnade ett lokalkontor i Stockholm. Under 2016 förvärvade Vertiseit företaget UCUS, specialiserat på väntrumskommunikation inom tandvård och sjukvård. Företagen ovan har efter förvärven fusionerats in i Vertiseits nuvarande koncern.

Under 2018 ingick Vertiseit ramavtal med Volvohandlarföreningen (VHF) för Volvo Cars Sverige och AB Volvo för det svenska nätverket av återförsäljare. Vidare utvecklades det internationella samarbetet med Lindex Sverige. Tikkurila Sverige blev ny kund tillsammans med Universeum, Actic Sverige och Nokas för att nämna några.

Dotterbolaget DISE International AB förvärvades i juni 2017 och är ett globalt plattformsbolag inom marknaden för Digital In-store. Dise grundades 2003 i Karlstad, har återförsäljare i över 30 länder och har flera välkända globala företag på sin kundlista, bland annat Johnson & Johnson och The Absolut Company. Under 2018 genomförde Bolaget ett strategiskt förvärv av Display 4 AB, som vid tidpunkten för förvärvet hade 2 000 installerade system på den svenska marknaden. Förvärvet bidrog även med tillväxt för dotterbolaget Dise med nya partners och ökad installerad bas som följd.

Under 2021 förvärvades Grassfish Marketing Technologies GmbH, det marknadsledande plattformsbolaget inom Digital Signage i DACH. Tillsammans tog nu bolaget positionen som det ledande plattformsbolaget inom Retail Digital Signage i Europa.

Koncernen har utvecklats succesivt från en marknadsorienterad, utvecklingsdriven helhetsleverantör – till ett globalt plattformsbolag med ett internationallt nätverk av fullfillment partners. 

I januari 2022, implementeras koncernstrukturen där Vertiseit AB blir ett renodlat holdingbolag samtidigt som dess operativa verksamhet integreras med Grassfish. Tillsammans utgör Grassfish och Dise koncernens marknadsvarumärken och drivs som separata dotterbolag.

Publicerat för Vertiseit

Oliver bild
Advisor

Oliver Hamrin

Om jag inte hade lagt nästan all min vakna tid på att bygga bolag och att leta spännande case på börsen, så hade jag förmodligen suttit och läst en bra bok någonstans, med en iskall gin & tonic eller en cappuccino i handen.