Bolagstyp:   ESG Growth Undiscovered Gems
Sektor:   Ingrediensvarumärken

Initial take: Polygiene

Publicerad 2022.05.30

Polygiene är ett svenskt bolag som tillhandahåller teknologier för behandlingar av textilier och andra material. Bolaget tillverkar inga tyger eller produkter själva. De opererar i stället som ett ingrediensvarumärke vilket betyder att deras teknologier säljs som licenser B2B, och att Polygienes kunder själva ansvarar för att implementera teknologierna i deras produktionslinjer. Syftet för Polygiene är därför att ha en hög igenkänningsfaktor då deras pricing power till stor del är hänförlig till varumärkeskännedom, utöver problemen som deras teknologier löser.

Polygiene kommunicerar deras värdeerbjudande och skapar varumärkeskännedom genom att tillhandahålla hängtaggar och etiketter till Polygiene-behandlade produkter för att slutkonsumenten ska förstå innebörden av en behandlad produkt. Och innebörden är att en Polygiene-behandlad produkt håller sig fräsch längre och att den därför kan tvättas mindre frekvent, vilket besparar tid, energi, tvättmedel och vatten. Visionen är att omvandla förbrukningsvaror till mer hållbara varor samt skapa en mer hållbar textilindustri. Affärsmodellen är väldigt skalbar och har uppenbarligen fungerat bra i andra branscher.

Peter bild
Analytiker

Peter Westberg

Förutom att försöka förstå och bemästra börsen spenderar jag mycket tid åt träning och sport och att umgås med vänner – helst bådadera samtidigt – oftast någon racketsport eller golf. Andra stora intressen är musik och resor.