Uppdatering: Adtraction Q3'24
Adtraction redovisade minskad nettoomsättning och EBITA i det tredje kvartalet. Nettoomsättningen uppgick till 291,8 MSEK (353,7). Vidare uppgick EBITA till 11,7 MSEK (24,4), vilket motsvarade en EBITA-marginal om 4,0 procent (6,9). Periodens kassaflöde uppgick till 22,0 MSEK (11,0) och kassan ökade till 114,8 MSEK vid kvartalets utgång.
Potentiell vändpunkt
Adtraction minskade omsättningen med 17,5 procent i det tredje kvartalet. Bruttoresultatet minskade med 16,7 procent, vilket i sin tur medförde att EBITA minskade med 52,0 procent. Nedgången präglades fortsatt av en svag marknad över flera geografier inom både e-handels- och finansvertikalen. Det fjärde kvartalet har dock startat bättre än det tredje kvartalet och VD Gustafson är alltmer optimistisk inför en bättre marknad under 2025, vilket stärker vår tes om en bättre utveckling.
Förvärv av Adrecord
Den 1 oktober utökade Adtraction sin marknadsledande position i Sverige och Norden genom att förvärva samtliga aktier i konkurrenten Adrecord AB. Adrecord är verksamt inom e-handel och har cirka 500 kunder och 1 000 partners. Den primära försäljningsmarknaden är Norden och under 2023 omsatte företaget 61,6 MSEK och genererade en EBIT om 3,4 MSEK. Förvärvet kommer in redan i Q4’24 och förväntas ge en omedelbar ökning av Adtractions EBITA.
Outlook
Adtractions rapport för det tredje kvartalet var relativt i linje med våra förväntningar. Vi har inkluderat förvärvet av Adrecord och justerat ned prognosen för rörelsekostnaderna, vilket föranleder en höjning av våra estimat. Vi ser rapporten som en potentiell vändpunkt då VD Gustafson angav en mer positiv utsikt än tidigare mot bakgrund av en ökad kundaktivitet. Adtraction värderas just nu till 7,4x EV/EBITA på våra estimat för 2025E, vilket vi anser är för lågt. Vårt motiverade värde för 2025E uppgår till 70,5 SEK per aktie, vilket motsvarar en uppsida om 80,2 procent.