Analys
Mer om Amazon
Bolagstyp:   Marknadsledare Nätverkseffekter
Sektor:   E-handel

Initial take: Amazon

Publicerad 2020.08.23

Efter att ha varit en duktig student under hela sitt liv som bland annat innefattar en examen från anrika Princeton University i USA i computer science and electrical engineering fick den 26 år unge Jeff Bezos jobb på D.E. Shaw, en kvantitativt baserad hedgefond på Wall Street i New York. Bezos sägs ha varit en arbetsnarkoman utan dess like vars hårfäste redan började tyna vid 26 års ålder. Många beskriver honom som nyfiken, om de så får beskriva honom med ett ord. På D.E. Shaw uppvisade han många av de säregenskaper som än idag är tydliga och signifikanta för honom. Han var disciplinerad och precis, han bar alltid på både penna och block vart han än gick för att kunna skriva ned spännande observationer, som om de annars hade gått upp i rök, och han skrattade mycket och högt. Bezos var både framgångsrik och omtyckt på D.E. Shaw, men sejouren blev kortvarig för den alltid så nyfikna Bezos. Under hans sista period på D.E. Shaw bevakade han något som kallades för internet, eller the World Wide Web, som visade tillväxtsiffror som ingen tidigare hade skådat. I början av 90-talet växte det nya fenomenet med en faktor på 2300, det vill säga en ökning på 230 000%.

Detta var katalysatorn för att Bezos skulle snöa in sig på entreprenörsspåret och internet. Han började bolla affärsidéer med sina kollegor på Wall Street. Till slut kom han fram till att näthandel var en bra idé. Bezos började med att sammanställa en lista på 20 möjliga produktkategorier för en webbshop. Kategorierna innehöll bland annat programvara, kontorsutrustning och musik. Valet föll så småningom på böcker av den enkla men genialiska anledning att böcker var en tydlig handelsvara, där konsumenten visste precis vad den skulle få. En bok är helt enkelt identisk oavsett vart du köper boken.