Sektor:   E-handel

Nelly Group: Initial take

Publicerad 2024.08.07

Nelly Group (”Nelly” eller ”bolaget”) säljer kläder och accessoarer primärt till unga kvinnor i Norden via egna hemsidan Nelly.com, deras nyöppnade flagship store på Drottninggatan samt även via hemsidan NLY Man, som är en återförsäljare av herrkläder.
 
Kostnadsbesparingsprogram
Under augusti 2022 initierade Nelly ett kostnadsbesparingsprogram som ämnade att reducera de löpande operativa kostnaderna med 40-50 miljoner kronor på årsbasis, i samband med att Lager 157s VD Stefan Palm köpt aktier och tagit plats i styrelsen. Programmet syftade till att effektivisera marknadsföringen, slimma lager och distributionskostnader, personalkostnader, sälja mer andel egna varumärken och fokus på en generellt mer effektiv verksamhet. Programmet gav effekt under det andra kvartalet 2023, då Nelly rapporterade en EBIT-marginal om 2,7 procent, jämfört med -5,5 procent under samma kvartal 2022.

Marginalutveckling och lönsamhet
Under 2023 utvecklades Nellys marginaler markant till följd av den nya strategin och kostnadsbesparingsprogrammet, trots en fallande omsättningstillväxt. Fokuset under det gångna året har vart verksamhetens lönsamhet, något som bolaget lyckats väl med. Fokus framöver är att öka både trafik till hemsidan samt förbättra returgrad och konverteringsgrad (hur många av de besökande kunder som genomför köp), för att vända den sjunkande tillväxten.

Outlook
Vi tror att Palms expertis inom branschen och hans operationella roll i Nelly tillsammans med medvind i det generella sentimentet i form av en ökad konsumtion bland hushållen, är anledningar till att fortsatt tro på bolaget. Ökat fokus på kundupplevelse, en bra komponerad produktportfölj samt fortsätt fokus på bolagets kostnadskontroll tror vi leder till att Nelly kan leverera tillväxt med lönsamhet kommande år. Trots en stark aktieutveckling under det senaste året tycker vi fortsatt att aktien är för lågt värderad och att marknaden underskattar bolagets framtida vinstpotential.

asas
Junior Analytiker

Albin Eriksson