Sleep Cycle: Rapportkommentar Q3'24
Sleep Cycle rapporterade tredje kvartalet för 2024 och nettoomsättningen uppgick till 65,9 MSEK (60,8), en ökning med 8,4 procent y-o-y. Valutajusterad nettoomsättningstillväxt uppgick till 9,9 procent. EBIT-marginalen sjönk från 33,4 procent till 31,3 procent, däremot ökade EBIT från 20,3 MSEK till 20,6 MSEK. Den minskade marginalen var primärt hänförlig till att bolaget numera använder sig av outsourcad marknadsföring, som förra året var in-house.
Ett steg i rätt riktning
Under kvartalet ökade Sleep Cycle antalet prenumeranter från 898 000 till 915 000, vilket är en ökning om 17 000 betalande användare q-o-q. Detta är den högsta q-o-q tillväxten sedan Q1’22. ARPU sjönk däremot med 2 SEK q-o-q från 282 SEK i Q2’24 till 280 SEK i Q3’24, vilket var i linje med våra estimat. Under kvartalet offentliggjordes ett samarbete med MyFitnessPal, vilken potentiellt kan öka användarbasen avsevärt.
Lönsamhet och justerad guidance
Sleep Cycle levererade under kvartalet en stark EBIT-marginal om 31,3 procent vilket innebar ett EBIT resultat om 20,6 MSEK. Givet detta, har Sleep Cycle en EBIT-marginal om 26,6 procent på rullande tolv månader. Sleep Cycle kommunicerade i kvartalsrapporten att de förväntar sig en EBIT-marginal för 2024 på runt 28 procent, vilket låg i linje med vad vi förväntade oss.
Outlook
Vi är fortsatt positiva till Sleep Cycle på sikt och tycker att kvartalet visar att bolaget tagit ett steg i rätt riktning för att exekvera på deras upplagda strategi. Det finns mycket kvar att bevisa, men deras satsning att stärka konverteringsgraden genom att öka antalet betalande användare var under kvartalet lyckosam. Bolaget kommunicerade att man under kommande kvartal ska fokusera på prisoptimeringar på utvalda marknader, för att se om den strategin fungerar. Vi tycker att bolaget har ett intressant tillvägagångssätt genom att testa olika strategier för att sedan kunna optimera huvudstrategin genom det so m fungerar bäst. I vårt huvudscenario ser vi en uppsida om 113,2 procent på 2026E.